CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday 11 March 2009

soalan subjektif

1. Paired hip bones merupakan tulang yang paling lebar didalam badan manusia, ianya terbentuk dalam pembesaran tulang melalui fusion oleh 3 bahaian tulang iaitu _____________, _________________ dan __________________.

2. Tulang spinal terdiri daripada _________________, _____________, _______________, _______________, dan _________________, ( sila nyata jumlah tulang tersebut )

3. Dalam intervensi kejururawatan senaman yang sering diajar kepada pesakit yang mengalami kepatahan dalam mengelak joint stifnees dan muscle arthrophy adalah senaman jenis ________________ dan ____________________.

4. Prótesis bermaksud pengantian sebahagian anggota badan bagi melakukan pegerakan yang diakibatkan sesuatu penyebab. Manakala ortosis pula merupakan alat bantuan yang dipakaikan kepada pesakit bagi tujuan pemulihan cara kerja dan imbolisasi. Contoh prótesis adalah seperti single-axis ankle foot dan contoh bagi ortosis pula adalah ________________________.

5. Kepatahan tulang fémur sering dikaitkan dengan kecederaan yang disebabkan oleh kemalangan jalan raya. Salah satu implant yang digunakan bagi pesakit mengalami mid shaft fracture of fémur adalah ILN. ILN membawa maksud ________________________________.

6. Pembalutan stump bagi kes below knee amputation bertujuan untuk memberi ___________________ bagi memudahkan dalam pemasangan prothesis.

7. Osteomylitis merupakan salah satu penyakit yang berkaitan dengan jangkitan pada tulang dimana organisma yang sering menyebabkan keadaan ini adalah _______________.

8. Didalam kes kepatahan yang sering berlaku kepada kanak – kanak, salah satu kepatahan dikenali sebagai ____________________ yang bermaksud kepatahan yang melibatkan satu cortex dan satu cortex lagi kelihatan seperti melengkung ( bend )

9. Perawatan alternative bagi pesakit yang menagalami dislokasi sendi pinggul adalah ___________________ dan kemudiannya akan dipasang dengan fixed skin traction atau buck skin traction sahaja

10. Bagi pesakit perempuan yang berumur 50 tahun keatas yang mengalami kepatahan pada distal radius, 2.5cm daripada wrist joint, distal fragment displaced dorsally dengan angulated posteriorly dan radially dan juga dikenali melalui terma dinner fork deformity dikenali sebagai ______________________________

0 comments: