CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday 5 December 2008

Soalan subjektif..



1. Anatomi asas kepada spinal cord,spinal cord merupakan ________________________ yang memanjang dari foramen magnum of the skull caudally sehinggalah ke level pertama lumbar verterbra dewasa.

2. Terdapat sebanyak ____________ pasang spinal nerves, iaitu sebanyak ________ pasang di cervical, _________ pasang di thoracic, ______ pasang di lumbar, _____ pasang di sacral dan ___ sahaja di bahagian cocygeal.

3. Spinal meninges adalah bersambungan dengan membrane layers yang sama yang meliputi brains. Brains mempunyai 3 layers iaitu lapisan luar dikenali sebagai _________, lapisan tengah dikenali ______________ dan lapisan dalam dikenali sebagai ______________.

4. Cecair yang berada didalam ruang spinal dikenali sebagai ____________________________.

5. __________________ merupakan keadaan paralysis kepada semua 4 extremities pada badan manusia.

6. __________________ merupakan keadaan paralysis kepada upper dan lower limbs yang meliputi sebelah bahagian badan sahaja. Ia biasanya terjadi selepas serangan stroke.

7. __________________ merupakan keadaan dimana kehilangan daya fungsi motor dan sensory pada kedua bahagian anggota bawah badan manusia.

8. ____________________ adalah merupakan inflammation terhadap spinal meninges terutamanya dibahagian arachnoid dan pia mater dimana terjadi peningkatan terhadap ___________________ dan alter its composition.

9. Didalam penjagaan P.O.P. petugas haruslah menggunakan __________________ semasa memegang kas yang baru dipasang dan kas yangbaru dipasang dikenali sebagai ________________.

10. Artificial heat tidak boleh digunakan didalam mengeringkan kas, ini kerana akan menyebabkan kas menjadi ____________.

11. Contoh ciri-ciri bahan untuk ‘casting’ adalah termasuk seperti mudah dipasang kepada pesakit, tiada toksid kepada pesakit dan petugas yang mengendalikan semasa proses memasang dan membukannya, transparent apabila ujian x-ray dilakukan, mudah untuk ‘moulding’ dan _________________________.

12. Gangguan keatas sirkulasi dan saraf akibat pemasangan ‘cast’ adalah disebabkan 2 pekara iaitu ________________ dan ___________________________________.

13. Sekiranya bahagian bony prominent tidak di padding dengan secukupnya semasa pemasangan P.O.P. maka komplikasi seperti _______________________ akan timbul.

14. Pencegahan post tourniquet syndrome adalah dilakukan untuk mengurangkan kadar congestation kepada tissue dan haematoma berlaku pada tempat pembedahan dan memastikan haemostasis yang baik. Oleh yang demikian pesakit digalakkan untuk ______________________________ dan ___________________________.

15. Tanda-tanda infeksi yang berlaku dikawasan pin site extenal fixator adalah seperti kemerahan, pus dicharge, pin longgar dan ______________.

16. Kebaikan extenal fixator dipasang bagi pesakit yang mengalami kepatahan yang terbuka adalah untuk memudahkan ____________________ dilakukan.


17. Procedur pembedahan ________________________ akan dilakukan kepada pesakit yang mengalami compartment syndrome akibat komplikasi kepatahan yang dialami.

18. Osteomyelitis merupakan satu keadaan penyakit yang berkaitan dengan jangkitan pada bahagian tulang, dimana salah satu micro organisma penyebabnya adalah ___________________________.

19. Proses penyembuhan tulang terbahagi kepada 5 peringkat iaitu _______________________, ________________________, _______________________, _____________________________ dan ____________________________.

20. Terdapat 3 jenis material yang sering digunakan didalam sesuatu pembedahan O.R.I.F, ianya terdiri daripada _____________________________, titanium dan chrome colbalt alloy.

1 comments:

zacharyahvalentin said...

Mango Slots - Mapyro
Mango Slots. A classic classic and 대구광역 출장안마 a fun game to 삼척 출장안마 play. Play for fun 목포 출장안마 or for real money. Free demo 광양 출장마사지 at Mapyro. Rating: 안양 출장샵 4.5 · ‎16 reviews